zaterdag 8 december 2012

Reflectie maakt je eigenaar van je eigen leerproces!

Waar ik voor mezelf de laatste tijd heel erg mee bezig ben is het volgende:

De laatste maanden is er bij mij heel veel gebeurd, ik ga het niet in details vertellen, maar ik zat laatst naar een filmpje van iemand te kijken en tijdens dat filmpje stond er ineens een zinnetje in beeld en daar stond in: Reflectie maakt je eigenaar van je eigen leerproces, dat vond ik ten eerste een heel mooi zinnetje en eigenlijk merkte ik op dat ik daar de laatste maanden vooral de laatste twee, drie maanden al heel erg mee bezig was naar mezelf toe, ik kijk als ik iets doe ook al snel wat is mijn aandeel hierin geweest, of waarom reageerde ik daarzo op, op de manier hoe ik reageerde, ik merk dat ik er heel erg leergierig en nieuwschierig naar ben, hoe dat zit bij mezelf en eigenlijk ook wel bij andere mensen, hoe zij er naar kijken!

Volgens bepaalde regels ben ik moeilijk lerend, maar ik ben van mezelf erg leergierig en nieuwschierig, ik wil hier mee dus ook zeggen dat ook al heb je een beperking, wat voor maakt niet zo zeer uit, dat je dus zeker wel open kunt staan om te leren en dingen te willen ondernemen en ook wil inzien wat je een volgende keer beter wil of kan doen!

Ik vind het woord reflecteren erg interessant en zo zijn er meer dingen waar ik mij voor interesseer, waarbij mensen ooit tegen mij gezegd hebben, dat ik er niets van zal begrijpen, daarbij wil ik zeggen, pas op, want een persoon met wat voor beperking dan ook, kan soms meer in de gaten hebben of meer door hebben dan jij denkt dat ze hebben!

Ik vind het zo leuk om daarin veel dingen te onderzoeken! Het voelt voor mezelf heel fijn om er zo geintereseerd in te zijn en ik voel me er daardoor ook heel vrij in!
Als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf!
Ik heb dit jaar zoveel gereflecteerd naar mezelf, dat ik daardoor tot heel veel besef kwam van mezelf waarom ik op bepaalde momenten in mijn leven dingen deed, waarbij ik dacht dat het wel kon of goed was op dat moment!

Zelfs dit jaar heb ik veel geleerd door te reflecteren naar mezelf en het maakt mij ook erg vrij! Ieder mens is uniek op zijn/haar eigen manier!

Mijn mening: Als je mensen vrij laat, dan kunnen ze zich veel beter ontwikkelen naar hun eigen beeld en ten tweede: Als je dingen van je zelf durft in te zien, dus reflecterend naar je zelf durft te kijken, kan dat je zoveel vrijer maken en je kan dan zover je dat kunt ook meer open stellen naar andere mensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten